Peraturan Gereja? Atau FIRMAN ALLAH?

Posted on Thursday, December 11, 2008 by Melica Shandra Ferra



Pendapat yang sama disebut di dalam The Catholic Encyclopedia “Bible yang lengkap seperti yang asal masih wujud sebenarnya tidak berasas sama sekali. Bible yang kini menjadi pegangan umum kini, seperti juga Kitab Perjanjian Lama, telah melalui beberapa perkembangan dan proses …sehingga akhirnya isi-isinya diputuskan secara rasmi oleh Majlis Trident atau Tridentint Council. (2)

Ada antara tokoh-tokoh Kristian yang berpendapat, Bible adalah dokumen yang dikeluarkan oleh pihak gereja. Justeru, gerejalah yang menentukan isi Bible dan bukan Bible yang menentukan perjalanan Gereja. Hal ini disebutkan oleh Paderi Besar dari Gereja Ortodoks di Denver iaitu His Eminence Metropolotan Isiah of Proikonisou and Presiding Hierarch of the Greek Orthodox Diocese of Denver iaitu His Eminence Metropolotan Isiah of Proikonisou and Presiding Hierarch of the Greek Orthodox Diocese of Denver di dalam Denver Buletin yang diterbitkan pada bulan Mac 1995, jilid3, no 3. Beliau berkata “landasan perjalanan gereja tidak didasarkan kepada Kitab Bible kerana isi Bible ditentukan oleh pihak gereja. Pada abad-abad awal agama kristian, tidak ada seorang manusia pun yang dapat menyentuh kitab yang bernama Bible kerana ia memang tidak wujud”. Pernyataan ini menunjukkan dalam agama Kristian, kedudukan gereja berada lebih tinggi berbanding Bible, dan berkuasa menentukan segala-galanya termasuk isi kandungan Bible. Sebaliknya, dalam agama Islam, Al-Quran berada ditempat atas dan menentukan segala perkara.

Oleh kerana Injil atau Bible yang asal tidak wujud lagi, penulis-penulis Bible terpaksa menggunakan pelbagai sumber yang tidak lengkap bagi menulis isi kandungan Bible. Di dalam The Anchor Bible Dictionary disebutkan “Disebabkan salinan asal bible tidak wujud lagi, isi kandungan Bible terpaksa ditulis dengan menggunakan teks-teks yang tidak sempurna maka seringkali berlaku percanggahan”. (3) Sumber-sumber yang tidak sempurna ini, wujud dalam bentuk salinan yang ditiru daripada salinan-salinan yang sebelumnya dan saling berbeza dan bercanggah. Bart Ehrman, di dalam The Orthodox Corruption of Scripture berkata “Manuskrip Bible yang asal sudah tidak wujud lagi pada hari ini, yang ada hanyalah salinan yang ditiru daripada salinan-salinan yang sebelumnya. Sebanyak 5366 daripada salinan-salinan yang tua ini ditulis dalam Bahasa Greek Klasik atau Yunani Kuno antara abad ke-2 hingga ke-16 Masehi. Namun, yang menarik perhatian adalah tidak wujud persamaan kecuali sedikit sahaja antara satu salinan dengan salinan yang lain. Tidak ada sesiapa pun yang mengetahui jumlah sebenar perbezaan dan percanggahanini, tetapi ia mungkin mencecah ratusan ribu” (4)

Pendapat yang sama disebut di dalam The Catholic Encyclopedia “Bible yang lengkap seperti yang asal masih wujud sebenarnya tidak berasas sama sekali. Bible yang kini menjadi pegangan umum kini, seperti juga Kitab Perjanjian Lama, telah melalui beberapa perkembangan dan proses …sehingga akhirnya isi-isinya diputuskan secara rasmi oleh Majlis Trident atau Tridentint Council. (2)



Oleh kerana Injil atau Bible yang asal tidak wujud lagi, penulis-penulis Bible terpaksa menggunakan pelbagai sumber yang tidak lengkap bagi menulis isi kandungan Bible. Di dalam The Anchor Bible Dictionary disebutkan “Disebabkan salinan asal bible tidak wujud lagi, isi kandungan Bible terpaksa ditulis dengan menggunakan teks-teks yang tidak sempurna maka seringkali berlaku percanggahan”. (3) Sumber-sumber yang tidak sempurna ini, wujud dalam bentuk salinan yang ditiru daripada salinan-salinan yang sebelumnya dan saling berbeza dan bercanggah.

Bart Ehrman, di dalam The Orthodox Corruption of Scripture berkata “Manuskrip Bible yang asal sudah tidak wujud lagi pada hari ini, yang ada hanyalah salinan yang ditiru daripada salinan-salinan yang sebelumnya. Sebanyak 5366 daripada salinan-salinan yang tua ini ditulis dalam Bahasa Greek Klasik atau Yunani Kuno antara abad ke-2 hingga ke-16 Masehi. Namun, yang menarik perhatian adalah tidak wujud persamaan kecuali sedikit sahaja antara satu salinan dengan salinan yang lain. Tidak ada sesiapa pun yang mengetahui jumlah sebenar perbezaan dan percanggahanini, tetapi ia mungkin mencecah ratusan ribu” (4)

~Sumber ini saya perolehi daripada
Sejarah Bible siri 2

~Seperti yang kita lihat di atas,terlalu banyak masalah dalam pernyataan Alkitab..

~Sekarang sebelum saya masuk lebih dalam lagi,saya mahu tanya saudara sekalian..

a) Di dunia ini lebih banyak yang buat kebaikan atau kejahatan?

b) Kenapa manusia di masa kini lebih menyukai kejahatan daripada kebaikan?

c) Siapa yang bawa pengaruh kejahatan@kesesatan dalam dunia ini?


~Seorang Paderi besar,di mana dia menganuti aliran Orthodox mengatakan bahwa "
Justeru, gerejalah yang menentukan isi Bible dan bukan Bible yang menentukan perjalanan Gereja. Hal ini disebutkan oleh Paderi Besar dari Gereja Ortodoks di Denver iaitu His Eminence Metropolotan Isiah of Proikonisou and Presiding Hierarch of the Greek Orthodox Diocese of Denver" “landasan perjalanan gereja tidak didasarkan kepada Kitab Bible kerana isi Bible ditentukan oleh pihak gereja. Pada abad-abad awal agama kristian, tidak ada seorang manusia pun yang dapat menyentuh kitab yang bernama Bible kerana ia memang tidak wujud”.



~
Dalam ayat Galatia

1:6Aku heran, bahwa kamu begitu lekas berbalik dari pada Dia, yang oleh kasih karunia Kristus telah memanggil kamu, dan mengikuti suatu injil lain,
1:7yang sebenarnya bukan Injil. Hanya ada orang yang mengacaukan kamu dan yang bermaksud untuk memutarbalikkan Injil Kristus.

~Kita lihat bagaimana Gereja Orthodox melayani Tuhan Allah,adakah lebih kepada ADAT ISTIADAT ATAU FIRMAN ALLAH..

~Bagaimana bisa Paderi besar berkata demikian (Justeru, gerejalah yang menentukan isi Bible dan bukan Bible yang menentukan perjalanan Gereja.),sedangkan segala FIRMAN ALLAH ITU DITULIS OLEH NABI2 DAN DIILHAMKAN DARI ROH KUDUS..

~So kalau begitu Gereja juga yang menentukan PENCIPTAAN ALAM SEMESTA,MANUSIA,BINATANG..DAN SEBAGAI NYA??

~Kalau begitu di mana ALLAH? apakah gereja juga yang menentukan di mana keberadaan ALLAH??

~Terlalu banyak penambahan dan pengurangan Firman Allah dalam gereja (yang tidak menuruti Firman Allah,melainkan menuruti ajaran manusia@adat istiadat)

Galatia 1:10Jadi bagaimana sekarang: adakah kucari kesukaan manusia atau kesukaan Allah? Adakah kucoba berkenan kepada manusia? Sekiranya aku masih mau mencoba berkenan kepada manusia, maka aku bukanlah hamba Kristus.


...saya minta maaf kerana menyatakan nya,tapi kebenaran harus didedahkan..Di mana ada Roh Allah di situ ada kemerdekaan..

~Penyembahan kepada maria adakah ditulis dalam Alkitab?

~Lukas
1:46Lalu kata Maria: "Jiwaku memuliakan Tuhan,
1:47dan hatiku bergembira karena Allah, Juruselamatku,

~Maria menyatakan bahwa dia sendiri bergembira kerana Tuhan adalah Juruslamatnya..kenapa Dia katakan Juruselamat,kerana TUHAN YESUS ANAK ALLAH YANG HIDUP AKAN MENEBUS DOSA DUNIA,DAN MENGEMBALIKAN SEMUANYA SEPERTI NETRAL, DI MANA GAMBARAN ALLAH SUDAH DIPULIHKAN.

~Makanya Maria sangat bersuka cita kerana akan lahir seorang Penyelamat nya,bahkan untuk semua dunia juga..

~Lukas
1:48 sebab Ia telah memperhatikan kerendahan hamba-Nya. Sesungguhnya, mulai dari sekarang segala keturunan akan menyebut aku berbahagia,

~Kenapa Maria mengatakan bahwa dia akan disebut "Berbahagia" kerana dia telah dipilih untuk melahirkan Allah Juruslamat dunia,dan bukan orang lain..

~Di sini,banyak yang keliru, lalu mengaitkan bahwa MARIA ADALAH BUNDA ALLAH DAN PATUT DISEMBAH,KERANA TANPA MARIA TUHAN YESUS TIDAK ADA.

~Pernah tak dalam Alkitab maria mengatakan "AKU LAH IBU KEPADA ALLAH MU,JADI HORMATI LAH AKU" maria sendiri tidak pernah mengatakan hal itu, dan sewaktu Rasul2 bersama2 dengan Maria,mereka tidak pernah adakan DOA ROSARI, PATUNG MARIA, dan Bahkan sewaktu maria ada di dunia bersama mereka,mereka tidak pernah menyembah maria apatah lagi bertelut di hadapan nya...

~

~Sampai sekarang Gereja Ortodoks tetap menganggap dirinya sebagai Gereja Yang Satu, Kudus, Katolik dan Apostolik. Gereja Katolik Roma juga mengklaim hal yang sama.

~Padahal bukan kah "FIRMAN ALLAH MENGATAKAN KAMU ADALAH SATU TUBUH DALAM KRSITUS" DAN MENETAPKAN FIRMAN ALLAH SEBAGAI ALAT KEBENARAN DALAM HIDUP BKN KAH ITU YANG TUHAN MAHU??

~Pelajari lah Alkitab dengan hati yang tulus dan ikhlas, bagaimana kamu mahu mendapat kebenaran jika tidak mahu sungguh2 bertobat??

0 Responses to "Peraturan Gereja? Atau FIRMAN ALLAH?":