Asas-asas Ajaran agama Kristian

Posted on Monday, December 22, 2008 by Melica Shandra Ferra

Kepada semua pengunjung yang dikasihi sekalian, tajuk ini adalah tajuk yang penting yang perlu dikuasai oleh pengkaji Agama Kristian. Menurut Tuan Hj Nicholas Sylvester Abdullah, setiap satu daripada gereja yang wujud masing-masing mendakwa merekalah aliran yang benar dan yang lain adalah sesat dan tidak betul.


Bayangkan, aliran-aliran baru ini tumbuh seperti tumbuhnya cendawan selepas hujan setiap hari. Di Sabah sahaja terdapat lebih 10 aliran Kristian seperti Roman Katolik, Basel, SDA, SIB, Anglikan, Gereja Yesus Benar, Jehovah Witnesses, PCS,Mormon dan sebagainya. Namun secara umumnya, terdapat 3 aliran mazhab utama dalam dunia Kristian.

Gereja Utama Kristian :
1) Roman Katolik
2) Protestan
3) Evangelikal

Untuk memahami kepercayaan dan pegangan dalam agama Kristian, seseorang itu perlu memahami kosmologi atau tasawwur umum kepercayaan mereka. Di bawah ini adalah gambarajah yang menerangkan tentang kosmologi Kristian :


Sumber ini saya dapat dari " Asas-asas ajaran Agama Kristian "

~Dalam Nama Bapa,Putra,Dan Roh Kudus saya menyampaikan maksud ini..

~Kepercayaan kepada Tuhan..

1) Manusia belum diciptakan lagi,satu pun belum lagi dicipta..hanya malaikat-malaikat yang melayani Allah..

2) Kejatuhan Malaikat/Pemberontakan malaikat..

~Dalam kasus ini,kita akan melihat dalam kitab Yesaya ada mengatakan tentang hal ini

14:12"Wah, engkau sudah jatuh dari langit, hai Bintang Timur, putera Fajar, engkau sudah dipecahkan dan jatuh ke bumi, hai yang mengalahkan bangsa-bangsa!
14:13Engkau yang tadinya berkata dalam hatimu: Aku hendak naik ke langit, aku hendak mendirikan takhtaku mengatasi bintang-bintang Allah, dan aku hendak duduk di atas bukit pertemuan, jauh di sebelah utara.
14:14Aku hendak naik mengatasi ketinggian awan-awan, hendak menyamai Yang Mahatinggi!
14:15Sebaliknya, ke dalam dunia orang mati engkau diturunkan, ke tempat yang paling dalam di liang kubur.

~Bintang timur putra fajar yg dimaksudkan adalah lucifer,di mana dia adalah malaikat yang istimewa yang sgt dikasihi Allah,dan dia juga adalah makhluk yang terindah yang diciptakan Allah..dan kejadian nya sudah ada sebelum ada nya kejadian manusia..

~Namun dia telah jatuh atas kesombongan nya, dia mahu menyamai Yang Maha Tinggi..sehingga dia jatuh atas murka Allah,lalu dia dibuang ke bumi..lucifer dan semua pengikut nya dibuang. Ada yang jatuh ke dalam laut,ada yang di udara, dalam tanah..dan jumlah mereka berserakkan..

3) Kejatuhan manusia dalam dosa,adalah kerana mereka melanggar peraturan yang ditetapkan..


4)Dosa adam diwarisi keturunanya, Saya ada post kan dalam "Jwban kepada saudara renung2 fikir2" sila jwb soalan saya, dan anda boleh beri komen dan jawaban anda..selepas anda menjawab,anda akan menemukan jawaban nya... :)

5) Manusia lahir dengan dosa warisan ..sekali lagi saya sarankan anda membaca artikel "Jwbn kpd saudra renung2 fikir2" dan jwb soalan yang diberi..

6) Ampunan hanya dengan korban? Yes...u know y? because Allah The Almighty is holy.. Dia maha pengampun,tapi anda tahu iblis tdk dpt memasuki suatu tempat yang sdh dikuduskan dengan darah yang yang suci, itulah sebab DARAH YESUS sgt berkuasa dalam pengampunan dosa,dan sangat berkuasa hingga kuasa setan tidak bisa melewati nya..

~Kuasa darah Yesus akan saya bahas dalam artikel akan datang..

7) Jesus mati dengan tebus dosa manusia>> Yes it is true, He save this world..Dia pulihkan hubungan manusia dengan Allah dengan Darah Nya, Dia kembalikan Kavenan seperti adam dan hawa dulu di taman eden, sekarang yang perlu dilakukan oleh manusia adalah "BERJALAN DI DALAM PERJANJIAN"

----------------> Berita Baik kepada semua manusia...

~ Soal banyak mahzab,itu bukan menjadi masalah,asal sahaja Sesuatu gereja itu buat sesuatu tentang kebenaran yang berlandaskan Fiman Allah.. Gereja SIB,Bethel,Baptis.....etc...mereka semua berjalan di atas PELITA KEHIDUPAN IAITU FIRMAN ALLAH..dan mereka selalunya mengadakan ibadah bersama-sama, apabila sesuatu hari itu penting diadakan..seperti Natal..

~Soal terlalu banyak perpecahan itu bukan soalan,mereka tetap satu keluarga dalam Kristus,dan mereka juga tidak mengatakan "aliran kami yang benar" tidak ...... mereka tidak boleh mengatakan itu,kerana semuanya adalah Tubuh Kristus..dan mereka harus besatu,orang yang berkata sedemikian..boleh saya kategorikan orang yang belum mengenal injil..

~Jumpa di artikel yg lain ^-*

0 Responses to "Asas-asas Ajaran agama Kristian":