Bejana yang dibentuk..

Posted on Tuesday, February 3, 2009 by Melica Shandra Ferra




~Ceritera ini mengisahkan perjalanan seorang gadis, yang baru mengenal Tuhan yang sebenar..

Sesudah aku terima keselamatan dari Yesus Kristus, langsung aku mengatakan bahwa "AKU BOLEH" tanpa mengandalkan kekuatan dari Tuhan, asal aku mendngar khotbah dari para pendeta aku akan mengatakan "AKU TIDAK SEPERTI ITU" AKU BOLEH" AKU BENAR".. dan macam2 lagi padahal dalam Injil yohanes tertulis ssiapa yg tidak mengaku dosa,ia adalah berdusta..

~Aku tidak mengkui kesalahan ku, Tapii aku mahu mendekat kepada Tuhan.. syukur kepada Tuhan sepanjang perjalanan ku aku diajar bagaimana kebenaran yang sebenar yang berkenan kepada ALLAH..

~Aku membaca banyak buku tentang keimanan, aku membaca Alkitab..Roh Kudus yang senantiasa mengurapi aku memberi kan aku pengertian tentang Kebenaran..aku membaca surat paulus yang ada mengatakan "KUDUS LAH KAMU KERANA AKU KUDUS" ia berbicara soal kekudusan, aku merenungkan ayat itu berkali-kali.. lalu Roh Kudus memberi aku pelajaran, kataNya "Bagaimana kamu mahu masuk Kerajaan Surga jika tidak Kudus?"

~Lalu aku berpikir Kudus itu bagaimana ya? tidak boleh marah? tidak boleh benci? Penuh kasih?

~Aku membaca Alkitab dan bertemu dengan, ayat-ayat yang sgt berarti, membenci kejahatan..

Galatia 5:16Maksudku ialah: hiduplah oleh Roh, maka kamu tidak akan menuruti keinginan daging.

~Jadi keinginan daging ini bagaimana soal ku??

Masa berlalu..namun dalam masa yang sama ALLAH mengajar banyak tentang pengenalan akan Dia..

Keinginan Daging adalah cemburu,iri hati,amarah,keserakahan,roh pemecah (Gossipper) Keinginan mata, hawa nafsu, pemikiran yang tidak benar..

~Semua yang bukan berasal dari Allah adalah gelap,aku yang dahulunya menyangka bahwa aku adalah orang benar dalam Kristus, malu dengan sikap ku yang sombong..rupanya senarai2 yang tertulis dalam keinganan daging ada dengan aku..

~aku meminta ampun dari Tuhan Allah..kerana keegoan ku.. namun ia tidak berhenti di situ..

Sesudah sekian lama.....

aku dan teman ku giat dalam pelayanan, Namun tidak tahu kenapa, aku berasa cemburu dengan dia, apabila nyayian pujian akan Tuhan dijalankan..aku akan bertanding suara siapa lebih hebat..wah.... apa ini..

~Ketika aku membawa pujian aku akan merasa bangga, kerana aku akan diperhati kan..dan lagi teman ku akan melihat ku di depan.. ketika berpakaian aku akan mengenakan pakaian yang cantik sepatu yang cantik..make-up.. waduh..pening deh kepala ku...

~aku membandingkan diri dengan dia..dan bertanding siapa yang lebih hebat, aduh kenapa ini terjadi????

~Bertanding lagu2.. karna teman ku apabila dia mendapat lagu rohani baru,dia tidak membagikan dengan ku..lalu aku juga berbuat seperti berikut.. aku bingung dengan keadaan ku kenapa sie aku mencari muka segala..bukan kah Tuhan mahu hati yang Kudus??

~Kenapa sie aku seperti ini?..
~Kenapa teman ku tidak mahu kongsi apa2 yang dia miliki tentang Kristus..? aku tidak tau apa benar tanggapan kuu atau tidak..
~Aku berdoa kepada Tuhan dengan sungguh2 aku mencari Dia.. dan aku diingatkan "JANGAN MENGHAKIMI"

~Aku sudah menghakimi dia..padahal Tuhan menyruh supaya jangan menghakimi..Aku menjadi benci dengan sikap ku..aku tenggelam dengan pemikiran ku..

~Namun aku tidak mahu menyerah seperti lagu..
Walau seribu rebah di sisiku.. KAU tetap lah ALLAH penolong ku.. Walau sepuluh ribu rebah di kanan ku Tak kan ku goyah sebab YESUS serta ku..

~
Aku berdoa kepada Tuhan, dan memohon penyucian dari Dia..dan aku percaya bahwa DIA tahu keterbatasan kita,namun kita tidak boleh melarikan diri dengan menggunakan "MANUSIA" Sebagai alasan untuk melarikan diri dari tanggungjawab kita, Allah Bapa sudah memberikan Anak Nya Tuhan Yesus kepada kita, dan Dia sudah memberi sikap yang sepatutnya kepada kita..jadi apa yang perlu kita contohi Tuhan Yesus..

~Ia walaupun setara dengan ALLAH namun IA tidak mengambil keserataan itu, tetapi DIA mengambil Rupa sebagai Hamba..jadi apakah alasan kita bila kita tiba di penghakiman?

~Lalu pada hari ini 4 Feb 2009, aku lunch di rumah lalu aku tergerak hati utk membaca kesaksian seorang hamba TUHAN tentang neraka..

~Dia mengatakan "seorang perempuan yang memperolehi kasih karunia Allah, yang melihat dan mendengar Allah..yang giat melayani Allah, namun dalam dirinya dia memiliki kejahatan dia sombong dan ego..dia menjadi pengkhotbah, namun dia sombong bahkan dia menganggap apabila ia tiada segala sesuatu tidak bisa dijalankan..." berkali2 dia diingatkan tentang Firman Allah namun ia berkeras, dia melawan kehendak Allah lalu mejadi alat iblis..

~Aku tergamam dengan kesaksian ini..aduh Tuhan posisi ku di mana? lalu aku dilihatkan kembali sikap ku yang teruk..seperti perempuan itu.. lalu aku menangis minta ampun..

~Aku mengatakan kepada Tuhan begini "Tuhan aku mahu hati dan hidup ku dibaharui, emas dan perak tidak penting untuk ku,namun hati yang baru lah yang berharga buat ku,tolong aku Tuhan,aku orang yang berdosa aku tidak mampu namun aku percaya Engkau Allah yang menolong..Ya Tuhan (dengan tangisan yang teresak-esak seperti ada orang meninggal) aku mohon kepada MU berbelas kasihan lah kepada ku.. lalu Roh Kudus berbicara dengan ku "Berdoalah dengan sungguh2,hendaklah kamu taat dan setia sampai mati"...

~sehabis aku berseru aku mendpat pengharapan baru dari Tuhan dan aku percaya bahwa Dia sudah memberi aku pembaharuan..

~Lalu aku berjalan keluar,dan mengatakan "biarlah 3 atau satu atau tiada sekalipun pelayanan yang ada pada ku di gereja (Kerana selama ini aku membandingkan siapa yang lebih banyak pelayanan antara aku dan teman ku) asalkan aku tidak kehilangan Tuhan Allah ku, Biarlah orang mengatakan 1001 macam fitnah,umpatan yang menyakitkan hati tentang ku , aku tidak kisah dan aku akan mendoakan mereka supaya kami bisa hidup damai, biarlah 1001 macam perlakuan yang dilakukan ke atas ku,namun asal Tuhan Allah ada pada ku dan aku tidak kehilangan Dia"..

~Dan aku mengatakan TUHAN YESUS AKU MENCINTAI MU,BENTUKLAH AKU MENJADI BEJANA YANG BAIK,DAN PERIBADI YANG LAYAK UTK MEMASUKI KERAJAAN SURGA..

Terima Kasih Tuhan Yesus atas segalanya..

Melica


_ _ _ _ _

2 Responses to "Bejana yang dibentuk..":

Miss G says:

Sis, saya juga pembawa puji2an di gereja saya, kami menyebutnya prokantor (pemadu lagu dalam ibadah Minggu/kebaktian2), dan saya menyadari bahwa mmg sebuah anugerah yang baik dan seharusnya sepenuhnya digunakan utk memuliakan TUHAN justru dapat menjadi batu sandungan ketika kita lupa bahwa itu adalah anugerah dan bukan milik, ya saya memahami apa yg menjadi pergumulan dalam kesaksian ini karena saya pun pernah mengalami persimpangan yang sama.. Haha!

Karena itu, ketika adik ipar saya yg mmg tidak memiliki suara yg cocok utk menjadi pemimpin pujian berkata bhw dia suka ingin sekali punya suara yg indah, tetapi dia bersyukur dia tidak memilikinya sehingga ketika ada yg bernyanyi dan suaranya indah dia dapat benar2 memuji dengan tulus tanpa membandingkannya dengan suara dan kemampuannya menyanyi, saya menyadari bahwa itulah yg seharusnya terjadi, yaitu suara itu menjadi berkat bagi orglain, dan melalui mrk yg mempunyai suara yg bagus TUHAN memberkati orglain, saya baru sadar bhw saya adalah saluran berkatNya. Dan semua itu harus dikembalikan kepadaNya.

Thanks for sharing, ternyata.. saya menemukan teman seperjalanan yg sama2 pemuji juga.. Thnx God this is trully a GREAT blessing!

Melica Shandra Ferra says:

Shalom..
Maksih ya sdh beri comment..
skrg sy sedar bahwa segala sesuatu tidak ada tanpa keizinan Tuhan kita..

~Skrg saya bangga dengan apa Kristus telah lakukan ke saya..

dan terbukti Tuhan Allah itu menyalurkan berkatNya dengan cara yang sgt berbeda..namun ia tetap memberkati..

Teruskan bersharing perjalanan anda sebagai menjadi anak2 Allah dan menjadi pelaku Firman..