Bagaimana aku bisa mengenal Mu?

Posted on Tuesday, February 3, 2009 by Melica Shandra Ferra



Pada waktu umur saya 9 tahun,saya selalu melihat ibu saya membaca sebuah buku. Buku itu saya kenal sebagai Alkitab (Holy Bible) tapi saya merasakan bahwa ia sgt membosankan, bagaimana org bisa baca buku yg begitu tebal isinya..sudah tue tulisannya kecil2 lagi..erhmm boring lah mumy nie..kata hati ku..

~Beberapa lama kemudian ibu saya bertanya ke saya “lica, pada saat Tuhan dtg nanti jikalau mumy diangkat, kamu tdk dpt ikut mumy,kamu tdk boleh tarik kaki mumy..” saya membalas, bagaimana itu boleh terjadi? kenapa ? Bila Tuhan akan datang? jauh di lubuk hati saya sgt byk pertanyaan yg keluar..maklum lah masih budak2 lagi kan…ibu saya menjawab “mana mumy tau..Tuhan dtg seperti pencuri tau..kita kena bersedia” lepas itu saya bertanya lagi ” tapi mumy Tuhan dari mana? bagaimana Tuhan wujud? ” di situ mumy saya terdiam tdk terjwb..mumy sy membalas “tidak tau”..start dari situ saya sring tertanya2…??

~Pada saat sy meningkat remaja, semakin byk sy belajar baik di sekolah baik di rumah baik di gereja..tp sy masih tdk dpt menemukan jawaban yang sebenar.. dahulu saya ini lebih kurang tergolong dalam kepercayaan orthodox..(RC) Ya pasti kita tau bahwa RC byk kepercyaan seperti api penyucian,penyembahan kepada maria (rosari) ..dahulu sy sampai memberitahu org bhwa maria adalah jalan kepada Yesus sebagai pengantara~~begitu lah umur saya meningkat~~ saya tdk hidup dlm Firman Tuhan,kerana saya hanya mengikut peraturan2 gereja yang sdh ditetapkan, kerana saya percaya yakin bahwa dalam keadaan hidup saya sekarang ini, saya tidak masuk neraka,kerana adanya maria jalan untuk ke syurga,dan saya percaya,saya akan hanya masuk ke dalam api penyucian..dan selepas dosa saya dicuci,saya akan masuk ke syurga..jadi tiada yang perlu dirisaukan…

~Begitu saya membesar dan menghabiskan pelajaran saya di gereja..(kerana hanya mengikut peraturan) saya masih tertanya2..kenapa kepercayaan org cina jikalau mati,akan dilahirkan kembali,dan kepercayan orang hindu abu orang yang sudah meninggal akan dihanyutkan di sungai india…??? Jadi siapakah Tuhan yang sebenarnya?? kenapa ada hantu,setan,kenapa ada kuasa kegelapan..kenapa?? di mana TUHAN?? di mana?? begitu banyak pertanyaan yang timbul dalam hati ku..

~Penat saya memikirkan,jadi saya teruskan hidup saya..yang tidak beriman..yang menjadi orang yang dimurkai oleh ALLAH..sesudah saya menghabiskan pelajaran di sekolah saya..umur saya sudah mencecah 18 tahun, pada saat itu saya masih berfikir siapa Tuhan? jikalau saya mati saya akan ke mana??…

~Di sini semuanya bermula Rencana Tuhan memang indah,lebih indah dari apapun..di situ saya bertemu dgn suami saya ^_^ kenal selama 2 tahun,lepas tue kami married ^_^ ..di situ saya bertemu dgn seorang hamba Tuhan di mana dia juga adalah ipar saya..

~Permulaannya sya dan dia berbicara soal kejadian tsunami yang pernah terjadi di asia, seperti yang kita ketahui..di indonesia,thailand,dan semenanjung malaysia..syukur sabah tdk kena…di situ saya berkata “byk orang ditemukan mati,ya..tapi masih juga ada orang yang tdk berhati perut mencuri barang kemas orang2 mati” ipar ku menjawab ” ya..benar,nanti pada saat Tuhan datang ke2 kalinya,mereka yang terus begitu akan disiksa oleh antikristus(666) “.. sesudah saya mendengar dia berbicara begitu, dalam hati ku menjawab “boring…” bila masa Tuhan akan datang kata ku..ada-ada saja….

~Tapi,semua itu Tuhan tdk pernah biarkan saya dia terus bersama saya..dan pada suatu hari saya tiba-tiba bertanya kepada ipar ku “erhmm..kamu ada kesaksian yang hari tue kamu bagitau saya tak? apa sudah nama dia tue?” ipar saya menjawab,”owh itu Heaven Is So Real kah?” “ya” balas sya..

~Kami pun duduk menyaksikan kesaksian itu..sesudah saya melihat kesaksian itu saya menjadi takut..takut kerana saya sudah tau siapa Tuhan di atas segala tuhan..dia ialah Yesus..

~Dari hari itu saya,benar2 mau mencari Tuhan mengenal DIA dgn lebih dalam lagi..tp saya masih dgn cara kepercayaan saya yang lama (RC).. rosari,patung maria,patung salib Yesus” semua tue masih lagi ada..dan begitu lah hidup saya berjalan…

~Sesudah saya berumur 21thn,saya sudah banyak mempelajari Alkitab..dan apa yang paling saya ingat ialah dalam Yohanes14:6 “Akulah Jalan,Kebenaran dan hidup tiada yang datang kepada BAPA kalau tidak melalui AKU”..di sini sya bertanya lagi jadi maria itu apa? rosari itu apa? bukankah dia adalh pengantara.. saya masih banyak soal?..

~Sehingga lah Roh Allah menyakinkan saya bahwa Yesus lah jalan..tiada maria,tiada api penyucian itu semua tiada! hanya ada dua sahaja Syurga Dan Neraka. Sudah dalam Firman Tuhan bahwa siapa yang menambahkan akan ditambahkan,siapa yang mengurangkan akan dikurangkan~~” di situ saya diyakinkan bahwa Firman Allah lah harus sy hidup..

~Saya terus membuang rosari yang menjadi milik saya..Dalam Nama Yesus.. saya terus membuang patung salib yang dibuat dari patung..Dalam Nama Yesus.. kerana saya juga terfikir kenapa saya masih menyimpan patung2 buatan manusia, apalagi kalau itu ialah salib..kan Tuhan Yesus sudah bangkit di antara orang mati..apa lagi kita mau letak di salib?? patung yang dipaku?? Tuhan Yesus sudah bangkit dan sudah lama Dia diturunkan dari salib malahan sampai ke perut bumi Dia diturunkan..hanya karna apa?? kerna DIA sudah menebus saya dan saudara dgn Darah-Nya..jadilah penyembah yang benar..Allah Bapa menginginkan penyembah yang benar sembah lah DIA dalam Roh dan Kebenaran~~Tuhan Yesus Berfirman dalam Yohanes 4:23,24 “Tetapi pada saat nya akan datang dan sudah tiba sekarang,bahwa penyembah~penyembah benar akan menyembah dalam roh dan kebenaran,sebab Bapa mengkehendaki penyembah demikian~ALLAH itu ROH dan barangsiapa menyembah DIA,harus menyembah dalam roh dan kebenaran.

~sesudah saya membuang segala yang saya lihat tidak benar~~Saya merasakan satu ketenangan yang indah dalam hidup saya.. sesudah itu sya teringin utk dibaptis sesudah saya dibaptis, suami saya juga..kami bersama-sama menyerahkan hidup kepada Allah Bapa yg kami kenal dalam nama Yesus..Puji Tuhan Halleluyah!!

~Begitu lah saya bertemu dengan Tuhan Allah Yesus Kristus yang sebenar~~ Sekarang jika saudara masih ragu~ragu akan keselamatan saudara..berdoalah dan teruslah mencari Tuhan Allah..Firman Allah tertulis “Jikalau kamu bersungguh~sungguh mencari AKU,kamu akan menemukan AKU”..kalian sendiri sudah melihat saya dari kecil sudah sering bertanya…dan puji Tuhan Dia tidak pernah meninggalkan saya..

~Apakah kita sudah hidup seperti yang DIA mau??

~Jawaban ada di tgn masing~masing..

~Tuhan memberkati..

0 Responses to "Bagaimana aku bisa mengenal Mu?":